USA: Index spotřebitelského sentimentu Conference Board (6 2022, v bodech)
Skutečnost: 98,7 (minimum od 2 2021 95,2)
Očekávání: 100,4
Předchozí: 103,2 (revize z 106,4)
Rozbor: Index spotřebitelského sentimentu Conference Board Spojených států amerických v červnu vůči květnu klesl víc, než se čekalo zejména kvůli silnějšímu poklesu očekávání na minimum od března 2013. Celkový sentiment nicméně zůstává solidní hlavně díky aktuálně silnému trhu práce.
K meziměsíčnímu poklesu spotřebitelského sentimentu přispělo snížení hodnocení hlavně očekávání na minimum od března 2013, mírně i současné situace. V rámci značného poklesu očekávání se podstatně snížil výhled resp. vzrostl pesimismus ekonomiky, trhu práce a snížil se optimismus finančního výhledu. V případě hodnocení současné situace vzrostl pesismus ekonomiky, silný optimismus trhu práce setrval.
Podle ředitele Ekonomických indikátorů Conference Board Lynna Franca temnější výhled spotřebitelů byl tažen rostoucími obavami z inflace, zvláště rostoucích cen benzínu a potravin. "Index očekávání nyní klesl značně pod 80,0, což naznačuje slabší růst (ekonomiky) v druhém pololetí 2022 stejně jako rostoucí riziko recese (hospodářství) ke konci roku. Nákupní záměry pro autmobily, domy a hlavní vybavení zůstaly relativně stabilní - ale záměry oslabily od začátku roku a tento trend pravděpodobně bude pokračovat s tím jak (centrální banka USA) Fed agresivně zvyšuje úrokové sazby, aby zkrotil inflaci. Současně plány dovolených dále oslabily s tím jak si svou daň vybírají rostoucí ceny. Výhledem ke konci roku spotřeba domácností a ekonomický růst pravděpodobně budou nadále čelit silným potížím další inflace a růstu úrokových sazeb."
Hodnocení: Index spotřebitelského sentimentu Conference Board Spojených států amerických v červnu vůči květnu klesl víc, než se čekalo zejména kvůli silnějšímu poklesu očekávání na minimum od března 2013. Celkový sentiment nicméně zůstává solidní hlavně díky aktuálně silnému trhu práce.
Sentiment drží hlavně robustní hodnocení současné situace. Celkově totiž lidé v USA cítí aktuální zlepšení ekonomiky i trhu práce v souvislosti s progresivní vakcinační kampaní, útlumem pandemie, otevíráním obchodů, firem a ekonomiky. To je důležité, neboť silnější komfortní pocit domácností uvolňuje významnou sílu spotřebitelské poptávky nasměrováním nahromaděných příjmů neutracených během karantén a uzavřených obchodů a ekonomiky a navýšených mohutnou fiskální pomocí z úspor do spotřeby. Růst ekonomiky tak zůstává silný. Očekávání nicméně slábnou se signálem, že růst ekonomiky ke konci roku může oslabit. Očekávání jsou snížená kvůli silné inflaci, redukci monetární expanze ze strany centrální banky Federálního rezervního systému a válce na Ukrajině a taky silnější korekcí akciového trhu.
Před pandemií byl spotřebitelský sentiment v oblastech dlouhodobých maxim, největších od roku 2000 před masivní korekcí technologických akcií v roce 2000 a před korporátními skandály USA a teroristickými útoky 11.9. v roce 2001. Pokles nebezpečí pandemie koronaviru v budoucnu vzhledem k progresivní vakcinační kampani ve spojení s otevíráním obchodů, firem a ekonomiky by měly táhnout oživení ekonomiky a trhu práce. To by mělo spotřebitelskou morálku a sklon ke spotřebě domácností posilovat. Nebezpečím jsou stále pandemie, zvýšená inflace, útlum podpory ekonomiky ultraexpanze monetární politiky centrální banky USA Federálního rezervního systému, možná silnější korekce akciového trhu a Ukrajinská krize.