Největší automobilky Spojených států amerických, General Motors, Ford a matce Chrysleru Stellantis se dohodly s odborovým svazem automobilového průmyslu USA UAW na podmínkách značného růstu mezd a zlepšení dalších pracovních výhod. GM svolil k podobnému růstu mezd jako Ford a Stellantis. Bezprecedentní koordinovaná stávka zesilovaná v situacích stagnace vyjednávání tak po 6 týdnech končí. Stávka představuje jednu z nejambicióznějších odborových akcií za poslední desetiletí. Automobilky stávkami ztratily miliardy dolarů a další miliardy je bude stát navýšení mezd. To je znevýhodní vůči jiným producentům automobilů jako jsou například výrobce elektrických automobilů USA Tesla či japonská Toyota Motor, které nejsou pod vlivem odborů. Řešením je rychlejším růst cen automobilů či snaha o větší efektivitu.
Dlouhodobě zaměstnaní pracovníci mají získat zvýšení mezd až o 33 %. Hlavní žádostí odborů je zvýšení mezd o 40 % během 4 let, zkrácení pracovního týdne apod.
Stávka zaměstnanci odborů automobilových firem UAW představuje vážné nebezpečí pro ekonomiku. Kromě okamžitého efektu snížení ekonomického růstu, kdy například Ford upustil od celoroční předpovědi svých výsledků kvůli nejistotě ratifikace dohody s odbory, což svrhlo ceny akcií firmy až o 12,2 %. představuje potenciální nebezpečný signální efekt silného mzdového růstu, který je hlavním inflačním rizikem za situace, kdy centrální banka teprve zvažuje (po)zastavení zvyšování úrokových sazeb.
Američané plošně sympatizují se stávkujícími zaměstnanci. Prezident Biden rok před prezidentskými volbami tlačil na automobilky, aby vyšli zaměstnancům vstříc.
Přehled všech aktualit