Anton Kireev, Elisey Sviridov a Andrey Subbotin ze startupu Freš
Zatímco Rohlík a Košík na internetu budují klasické supermarkety s velkou paletou nabízeného zboží a snaží se nákupy doručovat co nejrychleji, startup Freš zvolil jinou strategii. Nabízí jen omezený sortiment o několika tisících položkách, které díky nižším provozním nákladům dokáže nabídnout levněji a s doručením v řádu dnů. Jeho zakladatel Elisey Sviridov totiž věří, že v našem regionu si zákazníci na levnější nákupy počkají. Aby je firma mohla rozvážet i mimo Prahu, získala nyní investici.
Celkem 650 tisíc eur, v aktuálním přepočtu bezmála 16 milionů korun, do Freše vkládá skupina investorů. České SFG, za nímž stojí zakladatelé Michal Dědek a Tereza Kouklová, přispělo částkou 200 tisíc eur, což je asi pět milionů korun. Rozvoj a růst firmy podpořil také maďarský fond Oktagon a několik dalších andělských investorů.
„Čerstvou investici v tuto chvíli využijeme na rozšíření skladu a zvětšení operativní kapacity. Zatím dovážíme jen v Praze. Freš chce dále růst a také zajistit, aby mohl do pěti let pokrýt další země v regionu střední a východní Evropy. Právě tady, na rozdíl od západní Evropy, totiž běžní lidé pořád v obchodech sledují hlavně ceny,“ říká k investici Sviridov.
Ten pomáhal rozbíhat hned několik byznysů včetně NutritionPro se zaměřením na krabičkové diety dovážené domů či podobného hráče Clever Food.
Elisey Sviridov, Andrey Subbotin a Anton Kireev ze startupu Freš
V příštích dvanácti měsících má dojít k rozšíření doručovací oblasti Freše po celé Praze a okolí, na další lokality po republice má přijít řada až následně. Služba Můj Freš byla spuštěna loni v květnu, následně v září její rozvoj mentoringem i financemi podpořil startupový akcelerátor StartupYard.
V průběhu této doby ale došlo i na významné peripetie s dalšími investory, což zaměření startupu v konečném důsledku dovedlo právě k online diskontu, čímž se podobá řetězci Lidl, který funguje v kamenném světě.
Samotný potravinový trh v Česku se v současnosti podle Freše drží na hodnotě přesahující 700 miliard korun, z toho diskontový segment zabírá něco přes třetinu. V následujících pěti letech by mělo jít o nejrychleji rostoucí trh potravinového průmyslu a Freš chce tento prostor na trhu zaplnit.
„V době finanční krize, inflace a nestabilního období uvítáme každý způsob, jak ušetřit a přitom stále dostávat kvalitní produkty. Do potravinového online diskontu Freš jsem investoval, protože se vize zakladatelů shoduje s tou naší. Chceme obyvatelům nejen České republiky zjednodušit život a levné kvalitní potraviny rozhodně patří k naprostému základu každé domácnosti. V platformě vidíme dlouhodobý potenciál,“ říká investor Michal Dědek.
Aktuálně Freš rozvezl přes dva tisíce objednávek, průměrný nákup má přitom hodnotu přibližně 1 100 korun. „Hlavní myšlenka je, že pracujeme s limitovaným výběrem potravin, celkem se jedná o tři tisíce položek, což nám dává mnohem lepší efektivitu skladu oproti Rohlíku a Košíku. Ti totiž mají přes 15 tisíc položek, proto můžeme dávat nejnižší ceny,“ doplňuje pro CzechCrunch Sviridov s tím, že na trhu pozoruje velkou poptávku.
Po České republice, kde se připravuje expanze do měst jako Olomouce, České Budějovice či Ústí nad Labem, plánuje projekt obsadit i další státy střední a východní Evropy jako Polsko, Rakousko, Rumunsko, Maďarsko, Německo a Slovensko.
Původně vyšlo na CzechCrunch.cz.