USA: Index spotřebitelského sentimentu Conference Board (2 2024, v bodech)
Skutečnost: 106,7
Očekávání: 115,0
Předchozí: 110,9 (revize z 114,8)
Rozbor: Index spotřebitelského sentimentu Conference Board Spojených států amerických v únoru nečekaně klesl. Zůstává ale solidní, stále hlavně na pozadí trvale silného hodnocení trhu práce. Pokles sentimentu zajistilo hlavně snížení hodnocení segmentu současné situace i očekávání. Silná inflace omezuje finanční stabilitu a sílu domácností a současně donedávna nutila centrální banku, Federální rezervní systém zvyšovat úrokové sazby, což oslabuje hospodářství a ohrožuje stále rekordně silný trh práce. Celkový sentiment zůstává solidní hlavně díky aktuálně silnému trhu práce, ovšem velké obavy ze silné inflace, zvyšování úrokových sazeb a hospodářské recese trvají, přidává se i znepokojení z politické situace.
V případě hodnocení současnosti se vůči lednu snížil optimismus ekonomického vývoje i již tak velmi silné hodnocení trhu práce. V případě očekávání došlo k přechodu z optimismu do pesimismu v případě výhledu ekonomiky a současně k zvýšení pesimismu výhledu trhu práce. Dále se pak trochu zlepšilo příznivé hodnocení vyhlídek příjmů domácností.
Hodnocení: Index spotřebitelského sentimentu Conference Board Spojených států amerických v únoru nečekaně klesl. Zůstává ale solidní, stále hlavně na pozadí trvale silného hodnocení trhu práce. Pokles sentimentu zajistilo hlavně snížení hodnocení segmentu současné situace i očekávání. Silná inflace omezuje finanční stabilitu a sílu domácností a současně donedávna nutila centrální banku, Federální rezervní systém zvyšovat úrokové sazby, což oslabuje hospodářství a ohrožuje stále rekordně silný trh práce. Celkový sentiment zůstává solidní hlavně díky aktuálně silnému trhu práce, ovšem velké obavy ze silné inflace, zvyšování úrokových sazeb a hospodářské recese trvají, přidává se i znepokojení z politické situace.
Celkově lidé v USA cítí setrvalé zlepšování již tak silného trhu práce v souvislosti s progresivní vakcinační kampaní, útlumem pandemie, otevíráním obchodů, firem a ekonomiky. To je důležité, neboť silnější komfortní pocit domácností uvolňuje významnou sílu spotřebitelské poptávky nasměrováním nahromaděných příjmů neutracených během karantén a uzavřených obchodů a ekonomiky a navýšených mohutnou fiskální pomocí z úspor do spotřeby. Očekávání nicméně jsou oslabena se signálem slábnutí ekonomiky kvůli silné inflaci, restrikci monetární politiky ze strany centrální banky Federálního rezervního systému a válce na Ukrajině s nepříznivým dopadem na ekonomiku. Nebezpečím jsou stále zvýšená inflace, míra restrikce monetární politiky Fedu, hospodářská recese i Ukrajinská a Blízkovýchodní krize. Před pandemií byl spotřebitelský sentiment v oblastech dlouhodobých maxim, největších od roku 2000 před masivní korekcí technologických akcií v roce 2000 a před korporátními skandály USA a teroristickými útoky 11.9. v roce 2001.